TimeShifter

Het probleem waar Erfgoed Gelderland tegenaan liep is dat de geschiedenis van Gelderland niet meer interessant is voor mensen die jonger zijn dan 40 jaar. Met deze opdracht wil Erfgoed Gelderland het verhaal van Gelderland op een innovatieve manier vertellen aan de doelgroep. Ook willen ze de doelgroep deze verhalen laten beleven.

Het doel is uiteindelijk bereikt met TimeShifters. De TimeShifters zijn palen die op specifieke locaties van Nijmegen staan. Op deze locaties zijn belangrijke dingen gebeurd tijdens het vergissingsbombardement in de Tweede Wereldoorlog. Je kan hier door middel van deze palen een blik terug in de tijd werpen. Op de paal zit een kijkgedeelte en een soundshower. Op het moment dat je hier doorheen kijkt kan je naar het hedendaagse punt kijken รฉn naar hetzelfde punt in het jaar 1944.
De geluiden uit de soundshower bestaan uit sfeergeluiden en verhalen van Nijmegenaren die allerlei verhalen kunnen navertellen over het vergissingsbombardement. De palen komen samen met een applicatie. Met deze app kan je de officiรซle looproute volgen en het complete verhaal chronologisch verteld krijgen. Dit wordt aangegeven met een kaart van Nijmegen waarop de locaties uitgelicht worden. Met deze applicatie kan je ook inloggen op Facebook. Op deze wijze kun je laten zien dat je de route hebt gevolgd, en kan je kijken naar anderen die dat ook hebben gedaan. Door middel van de TimeShifters geven wij de doelgroep een unieke manier om het Nijmegen van vroeger te bekijken. En zo krijgen ze het verhaal van Nijmegen in de oorlog mee.

Prototype mobiele app

Prototype Timeshifter

Het beeld door de TimeShifter


Het geluid van de TimeShifter

Mijn rol

Tijdens dit project was mijn rol Content creator en Applicatie ontwerper. Samen met een collega heb ik het design van de TimeShifter ontworpen. Dit design heb ik daarna in 3D uitgewerkt in het programma Blender. Het onderzoek naar nostalgie en digitalisering heb ik ook gedaan. De pagina’s die op het scherm van de TimeShifter te zien zijn, zijn ook door mij gemaakt, naar aanleiding van het ontwerp van de mobiele applicatie.